tisdag, juli 01, 2014

varma tröjan

Kommer ni ihåg tröjan med nio liv? Den har varit kofta i minst två varianter och sedan tröja i minst tre. Men banne mig, nu är det nog! Den är klar! Helt och hållet vanlig, ospeciell och omärkvärdig! Men varm, stor nog att gosa in sig i. Och mjuk efter alla upprepningar, omstickningar och blockningar. En tröja för den här sommaren.


Den har, förutom att hålla mig varm, fått mig att längtande börja titta på andra grovstickade tröjor. Vackra islandströjor och grova gammaldags. Mönstersurfar och funderar på hur sticksigt lopi är, om lätt-lopi är för tunt eller tjockare lopi för tjockt.

Tipsa mig! Har du stickad något varmt och isländskt? Har sett tokfint mönster? Suktar efter någon tröja? Det skulle vara jättefint att veta!

Garn: Fyrtrådigt kampes ullgarn, 150 m/hg
Stickor: nr 5
Mönster: bara enkel raglan utan finesser


7 kommentarer:

miastick sa...

Åh det är det bästa med såna tröjor som man verkligen värkt fram och provat och gjort om. Jag tror den tröjan kommer att bli en favvis länge!
Idag läste jag ett blogginlägg hos Brooklyntweed och började fundera på en Grettir: http://brooklyntweed.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_6&products_id=188

Gillar också Riddari: http://www.ravelry.com/patterns/library/riddari

mads sa...

Snygg tröja! Den var värd alla sina nio liv tycker jag. Bra jobbat!

Lilja sa...

Tjöckre lett-lopi är nog ganska tjock, redan den tunnare är ganska tjock, med 4.0 får man en ganska tät yta. Jag är tvungen att ha långärmat under och det heller tycks inte räcka, garnet sticks! Men nog är garnet vackert.

Irene Lundell sa...

Den är riktigt snygg!

Linda sa...

Det ser ut att komma att bli en favorittröja - perfekt i sin enkelhet.

Eddy sa...

Jag har stickat både riddari och afmaeli vilka bägge är två superfina islandströjor som finns att hitta på ravelry. Min riddari har jag stickar i lett lopi och det är alldeles lagom tjockt. Stickade på 4,5 och det blev vindtätt och varmt. Gillar också den riviga ullen, den kliar inte utan känns liksom bara äkta på något vis..:) en annan storfavorit är plötlopi, ospunnen ull från istex men den har jag aldrig sett i sverige.. Köpte en del då jag var på island förra året men ångrar att jag inte köpte mer. Den är underbar!!! Lycka till, det ska bli kul att se vad du hittar på:)

Syserine sa...

Järbo har ett mönster på en prickig lopi tröja, den tycker jag är superfin!