måndag, juli 14, 2014

stickepack

Det andas långtur genom sommarledigheten. Stora ryggsäcken packas taktiskt för veckorna i Abisko (alltså Åh!), som följs av festival och sen sommarhäng i mitt hemhemma Höga kusten. Påsar med kläder för de olika ändamålen packas lättillgängligt i väskan för att snabbt kunna packas upp igen, lämnas och återfinnas vid rätt tillfälle.

I stickpåsen (alltid bland den svåraste att packa: hur mycket blir det stickat? Vad kommer jag känna för?) finns denna gång "provlappen", den lilla isländska minitröjan, och garn till en annan liten tröja av restgarn från Pickles Merino tweed. Mest som ett extra projekt, utifall att. Och för långa långa tågresor.


Men allra bäst i stickpåsen är förstås plötulopi till en isländsk tröja till mig själv! Garnet har kommit fram och jag ser så mycket fram emot att börja sticka med det. Det som får följa med hem är stapeln med plötulopi i svart-vitt-ljusgrått som ska bli en (långärmad) Hela. Blir vädret för varmt för plötulopi tar jag och stickar mig lite soliga sockar istället, så sockgarn finns också i påsen.

Nu kliar det i fötterna av resan som börjar imorgon.
Vi hörs, förr eller senare. Spoiler: det lär innehålla fjällbilder.

6 kommentarer:

Fröken Slöjd sa...

Visst är garn och slöjdprojekt viktigast i packningen - men jag blir onekligen lite nyfiken på omfånget av hela packningen det låter som många olika aktiviteter.
Ha en härlig semestertripp.
Hälsningar Fröken Slöjd

Fröken Slöjd sa...

Ps. Tack för tipset om sidan där man kan mönstra till Islandströjor

Anonym sa...

Det är så vackert uppe runt Abisko! Vill dit igen :) Hade lite otur med vädret sist.... Så jag ser verkligen fram emot dina fjällbilder. Trevlig resa och trevlig sommar!
/Lina

med nål och tråd sa...

Alltså jag som inte ska dit i år men som varit i Abisko alla somrar utom 1 sen 2008 blir nostalgisk och längtar upp. Annars hade vi kunnat öva blommor och sticka tillsammans. Hälsa Ludmila från mig

maria carlander sa...

med nål och tråd:
Åh, det hade ju varit awesome att träffas där! Jag ska hälsa henne :D

Rebecca sa...

Har du hittat boende?
Annars kan jag tipsa om att det finns små stugor på motsatt sida av tågstationen från vandrarhemmet. Mycket renare, finare och lugnare än sovsalarna.