lördag, september 28, 2013

vantar för alla årstider

Jag har fått den stora äran att få recensera Claras och Kamillas bok Vantar för alla årstider! Ett recensionsexemplar trillade ned i brevlådan för en vecka sedan och jag har myst och bläddrat i den sen dess. Tänk att få en fin stickbok, bara sådär. Är det nån annan som har nåt som ska recenseras anmäler jag mig härmed frivilligt!


Så, till boken. Dödergök har gjort en väldigt bra och genomtänkt recension där hon skriver ett par saker som jag också tänkte på: det här är inte en bok för den som aldrig har stickat, den lär dig inte sticka men den beskriver de uppläggningar och speciella tekniker som använts i bokens mönster och det här kan jag tycka är riktigt riktigt skönt.

Det finns gott om stickböcker som börjar från grunden och bara har med det enklaste, denna gör inte det. Istället är det en rejäl variation mellan bokens alla vantmönster, där finns flätstickning, spetsstickning och min, och om jag inte missbedömer också författarnas, favorit, flerfärgsstickning. Det finns enklare mönster och svårare mönster, så det är en bok man kan växa med om man inte redan behärskar allt.

Dock tror jag att man kan ha hjälp av internet ibland, teknikbeskrivningarna innehåller inte så mycket text och bilder, så förstår man inte utifrån dem får man leta vidare utan för boken. Känslan i boken påminner på det sättet mycket om det medium som författarna vanligtvis befinner sig i -stickbloggvärlden. När man då beskriver ett färdigt projekt eller skriver ett mönster gör man det för andra som också befinner sig i den världen och delar det sättet att skriva, läsa mönster och berätta. Det gör att åtminstone jag känner mig väldigt hemma i vantmönstrens stil. De är kortfattade och innehåller det man behöver veta och diagrammen är riktigt stora och tydliga. 


Jag gillar variationen i uppläggningar och avslut, att det finns både icords, lettisk fläta och "vanliga" sätt att lägga upp och avsluta, vantarna blir varierade och det känns som att det är lätt att själv tänka vidare, kombinera olika moment och skapa vidare på egen hand. Men det är klart att man vill sticka några av mönstren direkt från boken också! Mina personliga favoriter är verkligen Signe, älskar det mönstret och precis i de färger de har stickat det i. Det få nog bli mitt första par ur boken.

Jag avslutar med en bonuspoäng till författarna. Det finns ett mönster på bröllopsvantar och på fotot som illustrerar mönstret visas vantarna upp av ett heteropar. Jag tänkte 'hoppas verkligen att de tänkt till lite nu och inte bara kör på den vanliga heteronormen -så vad glad jag blev när jag vände blad och såg att de gjort tre olika diagram! Ett med två brudar, ett med två brudgummar och ett med en av varje! Yeah, bra gjort.

2 kommentarer:

metamorphosis sa...

Ja, jag blev också glad över variationen bland brudparen! (iofs hade jag nog inte väntat mig ngt annat av Kamilla och Clara heller)

Sitter själv och funderar på vilka vantar jag ska testa... något mösnterstickat, helst med lettisk fläta lutar det åt tror jag! :)

Kamilla sa...

Vad roligt att läsa Maria! Tack så mycket för bonuspoängen ;)