söndag, juni 30, 2013

från snö till mjölk på tegel

Till den nya glasyren följde instruktionerna "gör den lagom tjock" med, så jag testade lite olika styrka för att se hur glasyren reagerade på leran.

Först gjorde jag den riktigt tjock och "gräddig", vilket fick glasyren att torka väldigt långsam och kännas lite märklig och seg. Resultatet blev rätt vitt och tjockt, som på de här små skålarna först i bildraden.

Spädde sen ut glasyren lite och glaserade samma skålar fast i större modell, då blev glasyren mer följsam och släpper också igenom lite mer struktur från drejning och mönster.


Spädde sen ut den ytterligare. Men då blev det väldigt brunt det hela. Lite som mjölk på tegel.

Testade också, tyvärr med den tunnaste av glasyrvarianterna, att glasera på min sotsvarta lera också, bara för att se. Nu är jag inget fan av brun keramik och den här kombon kommer inte så nåt vidare liv hos mig, men spräckligheten blev lite tuff.


Allt som allt gillar jag mellantjockleken på glasyren bäst, alternativt något mellanting mellan den och den första tjockaste. Men spännande är det, när man inte vet hur det blir. 

Vad tycker ni förresten om skålmodellen med utskurna ränder och minimal fot? Jag gillar den skarpt och funderar på att dreja upp ett gäng till butiken framöver! Lite noggrannare skurna den gången, de här är gjorda i all hast.

6 kommentarer:

docksjö sa...

Hej vad roligt att du tycker om min val, jag har ändrat din länk nu hade helt glömt bort det.
Skålarna är fantastiskt fina, jag gillar skarpt de första den den tjockaste glasyen och modellen är underbar.

Unknown sa...

Så fina! Gillar den tunna, ger en fin dimmig känsla. Tycker att du ska prova den på en ljusare lera ;) De andra tjockliekarna är inte alls dumma de heller :D

Blenda sa...

Skålarna med utskuret är superfina! Skulle nog se fantastiskt ut på en "spillkum" (heter det väl) också!

/Blenda

Emmas dagar sa...

Jag gillar dina drejade alster. Skålarna med mönster och liten fot är ursnygga. Kul att man kan experimentera så med lasyrer.
Hur går det med färglavsletandet? :-)

Ulrika sa...

Mörk lera som bryter igenom glasyren är det finaste tycker jag! Skålarna på första bilden ser jättefina ut! Ett alternativ är ju att du blandar glasyren mellantjock och laborerar med hur länge du håller formen nere i glasyren.

victoriamattison sa...

Your ceramics are so pretty. Do you sell them?