fredag, maj 31, 2013

balkongliv

Äntligen har tomatplantorna, basilikan, koriandern och den väldigt väldigt sorgliga gräslöken fått flytta ut! En av mina kombos har snickrat ihop en jättebra låda av gammalt upphittat virke, fodrat med upphittad plastsäck och kompletterat med ett upphittat galler som tomaterna (och sockerärtorna som vi tryckte ned också -mermermer av allt!) kan få luta sig mot. Vilka bra grejer man kan hitta!


Själv hänger jag tyvärr mest framför dataskärmen och skrivblocket, lär mig om globala vindsystem, jordarter, klimat, havsströmmar och kontinentalrörelser. Tenta nästa onsdag och ett stort gäng pilar att memorera och begrepp att lära sig. Det är intressanta grejer, men oh vad sommaren utanför fönstret lockar mer...

Men jag pausar och njuter på balkongen däremellan. Det blir lite som att ha ett eget växthus där nu, och med balkonglådorna på plats för persilja och sallad så hoppas jag på liv och gröna blad som en alldeles egen ätbar skog snart. Eftersom jag inte har nåt egentligt begrepp om att det tar ett tag för växter att hinna komma upp ur jorden är jag redan otålig på att salladen jag sådde igår ska komma upp. Minst tre gånger om dan går jag och kollar, nu då? Eller nu? Men nu då?

Inga kommentarer: