måndag, februari 04, 2013

från skrivbordet


Det känns lite märkligt att bli student. Att lämna det som blev så självklart med att ha ett jobb och allt det var av arbetsplats, möten, ansvar, kollegor, utmaningar, arbete. Gå från att själv leda till att bli tillsagd vad man ska göra och när. Gå från att som 27-åring vara yngst överallt, till att nu vara bland de äldsta. Jag åldersnojar lite (jag fyller snart 28! Och varken examen, partner eller barn, ujujuj), så kommentarer som säger hur ung jag är mottages gärna.. :)

Men jag försöker njuta också. Av att få gräva ned mig, få läsa, få styra min egen tid och lära känna nya människor. Ta så många och långa tepauser jag vill. Värma frusna handleder i kärva ullmuddar. Titta på skådespelet utanför fönstret med dansande snö, pappan som styr vagnen fram och tillbaka och de två katterna i fönstret mittemot som följer varje tur från fönsterbrädan.

5 kommentarer:

Rosenhufsa sa...

Skjønner hva du mener, men ikke føl deg gammel bare fordi mange studenter er pyttelitt yngre enn deg ;) Jeg er snart 30, fortsatt student og blant de eldste i mange settinger på universitetet, men det gjør da ingenting :)
Styre sin egen dag, og lange gode te-pauser, det er tingen :)
Kos deg som student!

teresa sa...

Jag lyxpluggade litteraturvetenskap ett år som 28-åring o det var ljuvligt. Efter examen o flera år i förvärvslivet var det så himla kul att plugga igen o man läser på ett helt annat sätt som 'äldre' student. Lycka till o njut!

Anonym sa...

28?!
Skulle det vara någon ålder? Värsta youngstern är Du ju!
(Vid övergången mellan 27/28 var jag själv nyskild, svårt bitter och utan framtidsutsikter...)
Du är ju en ung och kreativ nyponros med guld i händerna!

//från 34-åringen på Brogatan i Domsjö som (nöjd med jobbet ändå)längtar sig sjuk efter studievärlden...

Ulrika sa...

Men du, när jag var 28 hade jag inte ens börjat plugga på högskola än... Det är lääängesen nu. Njut av att vara så ung, men ändå inte jobbigt ung (som jag tänker att det kanske är om man är typ 22 idag)

Cecilia N sa...

Fastän jag är rejält äldre än du så är jag inte äldst på min kurs. Trea äldst tror jag det var.