lördag, februari 25, 2012

Turkosa vågor

Garn: 100g roströd och ca 50g turkos entrådig ull från Kampes
Stickor: nr 4
Storlek: Tokstor! 2,5 x 1 meter ungefär
Mönster: Ett hopplock, den slätstickade delens ökningar kommer från
Dream Stripes, och vågmönstret är taget från Wool peddler som finns med i boken Folk Shawls.

Jag älskar den! Den intensiva färgkombon som är varm och stark och tar fram det mesta och bästa hos båda färgerna, att den är så stor att den blir många varv runt halsen, att den ser olika ut varje gång man tar på sig den, att den är slätstickat rejäl, att spetskanten inte är skir och romantisk.


De flesta trekantssjalar är för spetsiga för min smak, det blir en lång snibb som hänger ned och mest är i vägen, jag gillar sjalar som är lite mer utdragna, och ökningarna i dream-stripesmönstret ger en väldigt schysst form på sjalen (mer utdraget än vad det ser ut som på bilden). Och spetsmönstret från Wool peddler var ju grymt! Enkelt och snyggt, lite mjukt organiskt som jag gillar, går snabbt att lära sig och har redan förts över till att hamna på tröjan i tidigare inlägg. Kan helt klart tänka mig att det blir fler sjalar på det här mönstret framöver.

6 kommentarer:

Dödergök sa...

Så himla jättefin! (Både du och sjalen.)

Ina sa...

Helt ljuvlig, färgerna är så himmla fina ihop.

Otaliga projekt sa...

Galet fin sjal! Jag gillar verkligen kombon av det slätstickade ihop med spetskanten.
Helt klart MVG på den!

Tarashima sa...

Ojojoj, vilken fin sjal! Inga färger jag hade plockat ihop personligen (jag blir alltid lite skeptisk mot att bland rött och blått) men ditt resultat var helt makalöst!
MVG med plus i kanten :)

Therese sa...

Helt underbart fint! De färgerna i kombination får mig att smälta.

Annika sa...

Jättefin sjal! Jag gillar färgerna jättemycket!

Har du något tips på hur man får garnet mjukt? Jag har också stickat en sjal i Kampes entrådiga men den är så stickig...