måndag, oktober 19, 2009

jodå




..det är klart att jag ska visa! Kamerans batteri behövde bara laddas..
Lampskärmen är virkad med vanligt tvåtrådigt ullgarn och virknål 4½, fasta maskor runt runt, börjat och avslutat med et varv i bakre maskbågen. Och så har jag trixat lite med minskningar och sånt i början och slutet för att den ska vika in sig lite runt skärmen.

Under det mjuka ulliga lagret finns en vanlig übertråkig vit lampskärm. Och, ja, jag är ofantligt nöjd med det mjuka ljuset och känslan som strålar ut från lampan nu! Det enda jag är lite orolig över är om det blir lite varmt för lampan, men hittills har det gått bra. Skulle dock inte lämna lampan ensam i en massa timmar (det ska man ju inte göra ändå, men iaf).

Idén kommer från
pickles, ofantligt fin sida!

9 kommentarer:

Sara Rudenmo sa...

himla fint!

Blipp sa...

O vilken fin ljusbringare! Vill ha.

Stitchordie sa...

tjusigt!

Anonym sa...

Jag tror vi har samma böjelser för udda lampskärmar- jag tovade min...
//Marie

hoppetossa sa...

Helt oroligt fin lampa! Den har du verkligen lyckats med.

Tyg och otyg sa...

Åh, mysljus! Kul att du hittade inspiration på den sidan. Själv vill jag sticka en "Puff daddy"!
Tror inte du behöver vara orolig för att det ska bli för varmt - man brukar ju inte ha så starka glödlampor i den typen av lampor.

handarbetaren sa...

Topp!

maria carlander sa...

tack alla! mysljus åt folket!

Hemskapat sa...

Jag har på min idé lista att sticka en lampskärm, att virka en fungerar också! Blir superfint! Jag har ännu inte hittat en skärm i den form jag tänk! Får bli något annat så länge! Keep on knitting/Agneta