måndag, februari 18, 2008

mössigt

Tänkte få in lite mössbilder nu. Mössan är nu väl provad och använd och godkänd. Den klarade såväl gå-ned-över-öronen-testet som sitter-kvar-på-huvudet-när-en-stor-halsduk-används-testet. Jag skulle kunna sälja mina testkriterier till Råd och Rön. Tror ni att de betalar bra?

Och se så glad jag ser ut!
Jag har väldigt svårt för att se naturligt lycklig ut samtidigt som jag ska tänka på att finnas i kamerans blickfång, stå i rätt vinkel så att mössan syns (och kirisjalen gärna också på ett hörn) och dessutom bevaka kameran så att den inte faller ned eftersom jag hängt den över dörren... Men jag skrattar lyckligt som ett litet barn inombords..!














Detta är den ultimata mössformen, allt tack vare shortrows och lite improvisation. Kanske blev den i pösigaste laget, trots att jag ökade mindre än förlagan gjorde. Och kanske skulle jag ha vågat sticka två centimeter till innan jag började ta ihop den. Men who givas a * ändå? Saker behöver inte vara perfekta för att vara perfekta.

6 kommentarer:

Dödergök sa...

Så snygg mössa! Jag blir väldigt nyfken på hur du använt dig av shortrows för att få till pösigheten, berätta gärna!
Knapparna är pricken över i, så fint.

maria carlander sa...

Tack så mycket!
Shortrows:en är inte så mycket för att få till pösigheten -som för att få pöset att hamna på rätt ställe... ;)

[skippa detta långa stycke förvirrad teori om hur shortrows konstrueras om du bara vill läsa slutklämmen i nästa stycke]
Jag utgick lite halvt från mönstret på calorimetry. Efter första varvet resår stickar man till de två sista maskorna på varvet och vänder sedan och stickar tillbaka åt det håll man kom ifrån. Så fortsätter man ett tag fram och tillbaka (för att få övergångarna att se snygga ut -kolla in hur calorimetry är gjord) och får färre och färre maskor att sticka varje varv. Jag gjorde större "hopp" än på calorimetry för att det skulle bli mycket bredare stickat fram vid pannan än bak i nacken, istället för att vända två eller fyra maskor tidigare varje varv vände jag åtta. Efter en stund vänder man ock börjar öka varje varv istället, stickar åtta maskor mer före varje vändning osv. Sen gjorde jag likadant en gång med vanlig slätstickning också, fast med 10-maskorshopp istället.

Resultatet blir en mössa som är mycket längre framme vid pannan än i nacken -och pöset hamnar därför bak på huvudet istället för ovanpå! Genialt! Man slipper dra ned en massa mössa och knöla ihop den i nacken, och mössan sitter mycket bättre.

Förstod du min virriga förklaring..?

Eva i Halmstad sa...

Gillar också hånget på mössan.
Ha de gott.
Eva.

Anonym sa...

Men så himla smart med korta varv!! Jag har verkligen funderat på det där, hur man ska få snyggt pös på rätt ställe, utan att se "tjockskallig" ut.

Och jag gillar verkligen det du skrev om att saker inte behöver vara perfekta för att vara perfekta. Så skulle jag behöva tänka väldigt mycket oftare. Idag på programmeringen gick det dock alldeles utmärkt att tänka så, mitt program funkar som det ska, men själva programmeringen är inte ett dugg snygg :)

Anonym sa...

väldigt fin mössa, och det låter som en smart idé värd att prövas!

Cecilia N sa...

Intygar att den ser perfekt ut även irl.
Man kanske ska ha mössa? (Istället för sjal om huvudet.)