lördag, december 12, 2015

jamen en till då

Det blev visst en till. Hoppsan. Jag fick en liten snutt över av det gula garnet och det var väl lika bra att det fick bli en mössa till? Seröst beroendeframkallande mönster.

Garn: gult okänt loppisgarn, grått plötulopi (hållet dubbelt) och när det tog slut en liten snutt vitt plötulopi i toppen av mössan
Stickor: nr 4½
Mönster: Garter ear flap hat från Purl Soho

Jag fick en fråga till förra inlägget om de här mössorna; hur gör du för att det inte ska synas skarvar mellan strumpstickorna? För länge sen snappade jag upp ett tips om hur man kan undvika skarven som gärna blir mellan strumpstickorna eftersom man aldrig lyckas dra åt garnet tillräckligt hårt när man skiftar sticka, och nu stickar jag alltid så utan att tänka på det. Så tack för frågan, nu kan jag sprida det tipset vidare!

När man stickat klart maskorna på en sticka så stickar man också de två nästa maskorna som sitter på nästa sticka. På så sätt flyttar man alltid skarven två maskor fram och man slipper den lösstickade randen genom stickningen. 



Midvinterns skymningsljus.

2 kommentarer:

Den ofrivilliga stickaren sa...

Jättefin mössa. Så fina färger! Jag blir riktigt sugen på att teststicka en själv :-)

marremorr sa...

Tack för det fiffiga tipset, det ska jag absolut testa!