onsdag, oktober 14, 2015

äppelmust!

Förra helgen sken höstsolen genom krispigt klar höstluft, och äpplena hängde röda, gröna och gula på tunga grenar. I flera år har jag tänkt att jag vill plocka äpplen och göra egen must, och nu äntligen äntligen var det dags! 

Jag hyrde en lådcykel och vinglade fram (märkte att det krävs en lite annan cykelstil med lastcykel än vanlig tvåhjuling om man inte vill åka av i skarpa svängar och startningar) mellan äppelträd och gamla trädgårdar för att fylla kassarna och flaket. Äppelträd på gemensamma ytor klättrades i (mer äppelträd till folket!) och det knackades dörr för att höra om folk hade mer äpplen än de ville ha och då kunde låta oss plocka lite. Fina fina människor som lät oss plocka!

Sen cyklade jag och min äppelpartner ut till Vårdsätra musteri några kilometer utanför Uppsala och lämnade in vad vi trodde var 25-30 kg äpplen. Ett par dagar senare kom ett sms om att 40 liter must var färdigt för hämtning! 40 liter! Tanken var först cidertillverkning av 5-10 liter, men nu tror jag att jag vill behålla allt som äppelmust. Det är så ohemult gott! Och tänk att en ruggig höstkväll värma på en flaska must och dricka den med mörk rom...

3 kommentarer:

Iréne JB sa...

Så härligt! Förra året så gjorde kompisar till oss must och eftersom vi bidrog med äpplen fick vi lite. Så gott! I år var det knappt några äpplen på våra träd så jag hoppas på nästa års skörd. För de år man får en riklig skörd brukar det räcka och bli över så att vi kan dela med oss.
Låter också som att ni haft en mysig dag :)

Anonym sa...

Så gott med äppelmust!
Vilken härlig ide att cykla runt och fråga och sen plocka äpplen på andras träd.
Själv var jag och tittade på ett musteri och köpte lite must i helgen men inte hade jag med mig några äpplen - har ett fruktträd som i år gav ett päron.
Köper alltid ett par flaskor must när jag ser någon skylt längs vägen någonstans så just nu har jag nog must från tre eller fyra olika ställen i lagret.
Hälsningar Fröken Slöjd

elin sa...

i år har min man mustat för första gången, och gjort cider av en ansenlig del av musten. Det blir en väldigt torr och o-söt cider när man gör själv, jättegod förstås. Jag älskar också musten och har varit inne på samma spår som dig - spara allt som must för det är så gott! Men förra veckan fick jag smaka något som klår både must och färdig cider - must i startgroparna att bli till cider. Den hade börjat jäsa litegrann, och var fortfarande söt som must, men lite friskare i smaken och lite bubblig av jäsningen. Kanske 2% alkohol. Mitt tips är att testa det: gör cider men drick upp den innan den är färdig :)