torsdag, juni 26, 2014

nöta på

Jag skulle inte säga att jag är någon sockstickare, men jag ser till att ha tjocksockar så att jag klarar mig. I strumplådan ligger ett litet gäng hemstickade sockar i olika tjocklek, alla av den enklare sorten både design- och garnmässigt.

Men det verkliga betyget ligger ju i användningen. De där sockarna som används så mycket att de först blir tunna (ignorera, jag kan använda dem ett tag till), sedan med hål (nej, tråkigt! Nu får jag använda dem allt jag kan innan det är försent), sedan med mer hål än sula (hmm, inte så mycket värme kvar i dem här nu). Jag är med andra ord dålig på att laga och stoppa mina sockar... 


Mitt allra mest älskade och nötta par är nu helt på väg att gå hädan, midsommarhelgen på trägolv (som man inte kan låta bli att glida fram på lite) blev nådastöten. De stickades för ett par år sedan och har använts oändligt mycket. Jag tyckte så mycket om dem att jag till och med köpte mer av garnet över internet från Tyskland när jag inte hittade det här hemma. Räcker till både en tröja och sockar är tanken.

Men för att förnya både mig och sockstashen blev det lite sockgarn inhandlat i helgen, första garninköpet på riktigt lång tid! Jag anar mönstrade sockar på gång. Garnet är från hjertegarn, det beiga heter sock 4 och de gula heter sock wool. Glada färger för att mana fram lite sol och värme denna sommar.

5 kommentarer:

Rumpetuss sa...

Sockar ska nötas!! Å du som gör så fina kan ju lätt fixa nya snygga!!

Helga sa...

Haha så gör jag också! Sen ångrar jag mig att jag inte bara lagade dem eftersom jag ännu inte har orkat sticka några tunna sockar..

Christina sa...

Om skaften fortfarande är fina stickar jag hellre nya fötter än stoppar. Jag lyckas aldrig få fina jämna stoppar hur jag än försöker och oftast har jag väntat för länge så sulorna går sönder någon annanstans.
Förfota kallade mormor det.
Gör det! Förfota Dina fina sockar!
Eller blöt dem och lägg dem i fönstret och så krasse på dem!

metamorphosis sa...

Det där är ju om inte ett tecken på att sockarna varit högt älskade! <3

Funderar själv på att göra som min mormor och plocka upp maskor, klippa bort den gamla foten och sen sticka en ny - om det är skaft man gillar alltså.

Att så krasse på de gamla sockorna var ju ett fantastiskt förslag! Nytta in i det allra sista verkligen! :)

Podam sa...

Det høres kjent ut <3 I mitt hjem må det strikkes en ny sokke-garderobe hver høst, siden det bare er svigermor som stopper sokker.
Hva kalles garnet du har bestilt fra Tyskland? Nytt sokkegarn er alltid spennende!