söndag, december 09, 2012

ingefärsglögg och rimfrost

Efter den galna arbetsveckan blev det lördag och glöggfest i kollektivet. Inte mindre än tre sorters hemmagjord glögg hade sin premiär och det var en jämn match mellan den vanliga glöggen, ingefärsglöggen och apelsinglöggen. Jag är partisk i målet och deklarerar ingefärsglöggen (min egen, såklart) segrare!

Kollektivet fylldes av trettiotalet gäster och glöggångor som enligt utsago kändes ända ned i trapphuset. Det åts sötsaker och saltsaker och vi drack oss igenom inte mindre än elva liter glögg tillsammans innan vi somnade vid tretiden på natten, vilket nog får ses som ganska imponerande. Jag hade keramikvernissage och några vänner gick hem med nyköpta julklappar från lilla affären.


Idag vaknade vi till en sagodag med rimfrost och vinterdimma, vi tog på underställen och vandrade med frostade hårtoppar till julmarknaden i Hågaby och hisnade och pekade åt varandra på allt det vackra. Framme vid marknaden fick vi en pepparkaka av en man som sa att det var en belöning för att vi hade gått, han tyckte om när folk valde benen före bilen. Och det kändes som att det var vi som fått den bästa dealen med den dag vi vandrade genom.

Nu ligger jag sömndepriverat trött och nöjd i soffan, för matt ens för min trött-stickning röda koftan. Men tid för det kommer också. Jag ska bara överleva två jobbveckor till innan den hägrande julledigheten.

Glad andra advent på er.

2 kommentarer:

maria sa...

Vilket fint inlägg, det blev jag glad av :) Nu ska jag titta vidare i resten av bloggen.

Tuvilda sa...

Fint med frost! Jag var också på julmarknad igår och jag var också helt slut när jag kom hem, och jag promenerade också fram och tillbaka, i fallande snö. Det blev några varv på en mössa när jag vilat upp mig lite men inte mkt annat. Hoppas du har en bra måndag!