måndag, november 12, 2012

tre små pilotdjävlar


Pilotmössor (eller 'djevellue' som det heter på norska, fantastiskt namn) är lite fulsnyggt tycker jag. Både gulligt och... ja... lite fult också. Man kanske kan sammanfatta det som charmigt.

Ofta är de stickade som en sicksackig remsa som man sen syr ihop, men det är ju så tråkigt att sy ihop och montera... Så hittade jag ett mönster där det inte behövdes utan mössorna stickades runt på strumpstickor -och de är ju hur roliga som helst att sticka! Det blev tre små piloter/djävlar på raken.

Mönstret hittar du här och man anpassar storleken genom garnvalet.


Garn: Tvåtrådig Kampes i grått och gult
Stickor: nr 3
Storlek: Ja, en vild gissning på kanske ett år


Garn: Vitt sockgarn, tyvärr har jag tappat bort märkeslappen, garnet hållet dubbelt
Stickor: nr 3
Storlek: Samma som den grågula
Ändringar: På den här stickade jag den nedersta kanten i resår (2rm, 1am) istället med tanken att det skulle sluta bättre om pannan. I brist på bebis att prova på vet jag inte om det lyckades, men jag tror att det var en ganska bra idé.


Garn: Rött och rosa sockgarn, också det tyvärr märkeslöst (jag måste skärpa mig på det där)
Stickor: nr 2½
Storlek: Yttepyttig/nyfödd

10 kommentarer:

Cecilia N sa...

Så olika det kan vara. Jag tyckte inte alls om att sticka på den ledden, fast jag fick montera i nacken. Månne det är en annan beskrivning? Men jag testade att sticka zickzackremsemössan med förkortade varv i bakhuvudsidan. Då blev det inte montering.
(Kolla min etikett babymössor.)

Ananas sa...

Fantastiskt fina! Skönt att kunna sticka allt i ett stycka och slippa montera :)

Unknown sa...

Haha, URCHARMIGA!

Tyg och otyg sa...

Söta! Hjälmmössor brukar jag kalla dem (pilotmössor är för mig sådana där av läder med öronlappar och ett par rejäla goggles utanpå) men det låter ju om möjligt ännu tråkigare. :)

maria carlander sa...

Ja, det är ju så de heter!
Hade för mig att de hade ett annat namn på svenska :)

Tack!

anna sa...

Hei:) Vi synes du har en veldig fin blogg! Vi vil gjerne komme i kontakt med deg for å høre om du vil være med på et så langt hemmelig prosjekt i samarbeid med Pickles:) Kunne du sendt oss en mail på hallo@pickles.no, så vi kan sende deg info:)
Hilsen anna/pickles

nitsirk sa...

Tack för tipset, jag som just behövde ett mönster till en fin babismössa!

Blåbærlina sa...

Kjempesøte luer!!
den røde og rosa er helt nyyyydelig!!
Nina

Krutrut-Lisa sa...

Åh så fina!

Säljer du den röda/rosa får du gärna maila mig:

lisa@krutrut.com

Jag föll som en fura!

Kram LISA

www.krutrut.com/blog

Malin sa...

Alltså de här är så sjukt fina! Jag vill kunna göra själv, men jag förstår verkligen verkligen inte stickmönster. Jag är nog mönsterinkompetet i ögonen tror jag.