måndag, juni 11, 2012

helgen


I helgen hade jag vänbesök och vi förkovrade oss i hemslöjdens jubileumsutställningar. Vi inledde på Nordiska med VÄV och fingranskade vävandet. Utställningen var liten och lite tråkig och får bara tre löpare av fem möjliga. Efter det var vi så trötta att vi behövde fika på Rosendals, vilket får fem bullar av fem möjliga (äppellund och tokgott fika).

Sista trekvarten innan allt stängde skyndade vi oss till Liljevalchs och hamnade i museihimlen -vilken utställning! Så mycket mer än alla löv (vilka också var roliga att se). Sjalar och broderade rosor från hela världen, moderna åkdynor med broderier över mens och abort, träverk och näverväskor, och så ett helt rum där man själv får hantverka och som vi var tvugna att bara skynda förbi eftersom de snart skulle stänga. Herregud, jag måste dit igen och stanna en hel dag. Betyg: fem slöjdtanter av fem möjliga.

Fotade inget eftersom jag inte iddes släpa med stora kameran och min mobilkamera är ett skämt. Men eftersom ni måste åka dit så får ni ju se det live istället.

2 kommentarer:

Iréne JB sa...

Ja, jag har förstått att jag måste åka dit. Får ta med barnen i sommar och göra ett besök. Hoppas bara att de har lite tålamod att titta runt :)

med nål och tråd sa...

Eller hur, en utställning som måste upplevas! Sällan har så mycket fint hantverk samlats på samma plats