tisdag, december 27, 2011

cirkussystrar

Äntligen får jag visa upp två av vinterns hemliga projekt. Små koftor till två systrar, vännernas söta ungar. Den stora fick lite lustig randning eftersom jag slarvläste mönstret, och jag tycker att det ser ut som en liten cirkus. Ett kul och enkelt mönster (slukar garn också) som blir väldigt charmiga på. Nästan-tre-åringen accepterade tröjan direkt och proklamerade att hon tänkte sova i den. Det tar jag som ett gott betyg.

De fina galgarna kommer från morfar, han hade pälsaffär i sitt garage en gång i tiden och jag älskar typsnittet på namnet.

Mönster:
Detta från Drops, omräknat för att passa garnet jag använde
Storlek: Den stora är för 3-4 år och den lilla för 6-9 månader
Stickor: nr 3
Garn: Blandad tvåtrådig ull

13 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Snygga! Det är verkligen en fin modell.

Maritas Maskor sa...

Åh så gulliga de kommer att bli, flickorna!
Och vilka perfekta gamla galjar att hänga dem på!
Jag har också några såna gamla fina från affärer från förr :)

Dödergök sa...

Så snyggt så snyggt! Riktigt efterkrigstid-chict som jag skrev på ravelry. Precis sånt där som jag älskar på ungar. Måste sticka en sån där till lilla M.

Ulrika sa...

De ser jättefina ut! Min mamma stickade en liknande, eller rent av likadan, till Majlis när hon var liten. Kan du inte räkna om mönstret så det passar en vuxen, skulle gärna ha en sån kofta! Gärna så där fint randig som fin största kofta!

Majstess sa...

Så söta!!

Madeleine sa...

Wow! Ruskigt snyggt! :D

Nusse sa...

Åh så fantastiskt fina!!!

Emilia sa...

Jättesöta koftor! Gillar cirkustouchen ;)

Ann-Sofie sa...

Juste blogg och så fina saker du stickar och krokar. Jag kopplar in mig! Nålbinder du också? jag kämpar på med detta hantverk och söker andra som kan stötta och hjälpa.

Anonym sa...

Kottarna älskar sina koftor. De var dessutom upprinnelsen till ett par samtal under helgens tågresa då garnvänliga damer glatt och positivt kommenterade koftorna!
//CirkusMamman

skapa och inreda sa...

Helt underbara koftor i så fina färgval!
Jag har själv stickat flera i samma mönster men ingen så fin som din.

Unknown sa...

do you have a description in english? Would love to knit this one!

maria carlander sa...

Here is the pattern in English:
http://www.garnstudio.com/lang/en/pattern.php?id=2215&lang=en