fredag, december 21, 2007

hemma













Igår anlände jag hem till mor och far, halva syskonskaran och hela kattskaran. Med akut brist på julstämning panikgjorde jag tre satser chokladtryffel; chilitryffel, pepparkakstryffel och kaffetryffel. Gott... Mormor och morfar får till julklapp små provpåsar av de olika sorterna -och resten tillfaller pöbeln här hemma...


Blir du tryffelsugen..?
Här är ett snabbt och enkelt tryffelrecept:
Häll 0,75 dl grädde och 1 msk smör i en kastrull och låt det koka upp.
Lägg i 150g mörk choklad (godare choklad = godare tryfflisar) i bitar och låt smälta, rör ihop under tiden.
Tillsätt sedan den smak du vill ha på tryfflisarna; till kaffetryffel tillsätter du 1tsk snabbkaffe (kan gärna tillsättas före chokladen så löser det sig lättare), till chilitryffel tar du chilipulver tills det känns starkt nog, till pepparkakstryffel tar du kanel, kardemumma, krossade nejlikor och ingefära.
Låt stelna i kylen och rulla sedan till kulor (this is the really messy part). Eller okej, det är rätt svårt att få det till kulor. Gör dem i vilken form du vill. Eller som tryfflisen vill. Rulla dem sen i kakao, eller doppa i smält choklad.
Klart! Ät och känn julstämningen komma över dig.
Åter till resten av mitt intressanta liv.
Innan jag packade in mig själv och min sanslöst tunga packning (varför ter det sig varje gång jag åker hem som en så bra ide att ta hem så mycket som möjligt av bohaget, när jag terminen innan svurit dyrt och heligt på att nästa gång packa lätt?) i den stora blå springaren (kustbussen) fixade jag det sista påbörjade stickprojektet förutom kalenderstickningen; proletärtossorna. Toffel nummer två blev väsentligt mindre än toffel nummer ett. Jag hade helt tänkt ignorera det och lyckligt använda dem tillräckligt sällan för att inte störa mig på det.

Idag har det storhandlats julmat, till oss, och innehåll, till Stalin. Så här snygg blir han när han är sydd och stoppad! Jag börjar bli farligt mycket positivt inställd till Stalin. Stickning hjärntvättar.





Nu ska jag återgå till min favoritsysselsättning så här i juletid; ignorera läxorna som ropar från skrivbordet, sätta mig och se en film, sticka på nya roliga stickprojektet och äta tryfflisar och clementiner...




Cassius gillar också adventsljus.
Kronljus stearinljus; Gott och nyttigt för alla åldrar och arter.

2 kommentarer:

Emma Nordung sa...

Jag gjorde ett julkort med vår (o)vän Adolf i tomteluva (han blev lite söt, ack och ve!) så jag förstår helt dina känslor för Stalin. Han Jag gjorde faktiskt ett kort med Stalin i luva också...

Dödergök sa...

Å vad snygg Stalin blev,väldigt tjusig man det där...;)